Bovenkant van de pagina
Ga direct naar de navigatie
Ga direct naar de content

Josien Wolthuizen 26 jan 2012 2

Geen tijd en geld voor Twitterredacteuren

Nederlandse media en hun Twitter-accounts

Wat doen nieuwsmedia met hun algemene Twitter-account? Meestal niet veel meer dan het automatisch doorplaatsen van berichten die op de website worden gepubliceerd. De BBC is daarmee gestopt en laat de tweets handmatig door redacteuren plaatsen. Die kunnen dan meteen reageren op vragen en opmerkingen van twitteraars. Hoe gaan Nederlandse nieuwsmedia eigenlijk om met hun algemene Twitter-accounts? “Ik denk dat het persoonlijk schrijven van tweets beter is, maar ik heb er de mankracht niet voor.”

Amerikaanse nieuwsorganisaties gebruiken hun Twitter-accounts vooral om links naar hun nieuwsberichten de wereld in te sturen. Dat bleek uit een onderzoek van Pew Research Center en George Washington University dat eind vorig jaar is gepubliceerd. Voor bijvoorbeeld live verslaggeving, of het vragen om input van het publiek, gebruiken de Amerikaanse media hun algemene Twitter-accounts niet. Die accounts zijn meestal niet meer dan een automatische feed die een tweet uitspuwt als er een nieuw bericht op de website verschijnt.

Twitterredacteuren

Maar het kan ook anders. In oktober 2011 kondigde de BBC aan een nieuwe weg in te slaan op Twitter. Tweets voor het account @BBCNews, @BBCBreaking en @BBCWorld worden niet langer automatisch geplaatst, maar verstuurd door een redacteur. Op die manier moeten de tweets meer uitnodigen tot doorklikken naar de website. Bovendien kunnen de betreffende redacteuren dan reageren op vragen en reacties van twitteraars.

In het voorjaar van 2011 deed The New York Times hetzelfde, maar dan als tijdelijk experiment. Daaruit bleek volgens Nieman Lab dat ‘human-written tweets’ veel effectiever - want boeiender, uitnodigender en interessanter - zijn dan een automatische output. Dat is natuurlijk ergens wel logisch. Een kop bestaat soms uit niet meer dan vijf woorden, enige duiding nodigt de twitteraar dan meer uit tot doorklikken. Daarnaast zorgt het toevoegen van de juiste hashtags ervoor dat tweets hoger in de search-resultaten komen. En een redacteur achter de knoppen biedt de mogelijkheid tot interactie met het publiek, bijvoorbeeld door vragen te beantwoorden of oproepen voor informatie te doen.

Hoe zit het eigenlijk in Nederland? Hoe gaan de nieuwsmedia hier om met hun algemene Twitter-accounts?

Geen mankracht

De Telegraaf (ruim 53 duizend volgers) houdt het bij automatisch geposte tweets, rechtstreeks uit de RSS-feed. Volgens Roel den Outer, nieuwschef bij De Telegraaf, hebben ze op de redactie simpelweg geen middelen om mensen aan te stellen die persoonlijke tweets schrijven. “De BBC heeft geloof ik 5000 mensen in dienst. Bij ons is het vaak al behelpen met 250 mensen om alles bij te houden. Toch denk ik wel dat het persoonlijk schrijven van tweets werkt om meer doorkliks te genereren, maar ik heb er nu de mankracht niet voor”, aldus Den Outer.

Heleen van Lier, inmiddels voormalig social media-chef bij de Volkskrant, vindt dat “de grootst mogelijke onzin. Je hebt toch ook tijd om je mail te beantwoorden en de telefoon op te nemen? Ik vind het bijna gênant als journalisten dan zeggen dat ze geen tijd hebben voor Twitter. Het is namelijk een belangrijk medium voor het verschaffen van informatie, maar ook zeker voor de distributie ervan. Je mist veel belangrijke en interessante informatie, wat jouw werk verrijkt en makkelijker maakt. Het bespaart tijd, in plaats van dat het tijd kost”, zo redeneert Van Lier. De webredactie van de Volkskrant schrijft sinds een jaar persoonlijke tweets. Sindsdien is het twitteraccount @volkskrant van 1000 naar ruim 37 duizend volgers gegaan.

Peter van der Ploeg, chef bij nrc.nl, betwijfelt of de ‘human-tweets’ echt meer doorkliks genereren. Volgens hem ‘doe je ook altijd je uiterste best om een zo aantrekkelijk mogelijke kop te bedenken’. “Je moet een afweging maken of het echt zo nuttig is dat je er tijd en geld in steekt. Dat is natuurlijk ook het lastige van Twitter. Het lijkt zo’n goede manier om mensen naar je site toe te trekken, maar het bezoek dat via sociale media op onze site terechtkomt, is nog redelijk marginaal”, zegt Van der Ploeg.

Regionaal dagblad De Stentor plaatst op het hoofdaccount @de_stentor (ruim 2 duizend volgers) alle tweets volautomatisch. De regionale accounts, zoals @ds_Apeldoorn (bijna 2 duizend volgers), plaatsen echter wel een deel van de tweets handmatig. Dit gebeurt echter alleen nog bij breaking news en voor het doen van oproepen. Volledig automatiseren zit er nog niet in.

Volgens Jerry Vermanen, bureauredacteur bij De Stentor, weten nog niet alle redacteuren van de krant even goed hoe Twitter werkt. “We proberen collega’s daarin wel op te leiden. Geld voor externen is er niet, dus we moeten het tussen onze reguliere werkzaamheden door doen.” Het probleem is niet zo zeer dat redacteuren niet weten wat Twitter is, maar het is “lastig om het in hun werkroutine te krijgen”, zo zegt Vermanen. “Voor jonge redacteuren is Twitter meestal heel normaal, maar zeker voor de oudere redacteuren is het vaak nog iets ongrijpbaars. We hebben wel cursussen gehad, maar het is niet zo dat je dan ook meteen volleerd Twitteraar bent. Er zit een groot grijs gebied tussen helemaal niet weten wat het is en nieuws vergaren en distribueren via Twitter. Het moet eigen gemaakt worden, en dat kost tijd.”

De Stentor voorziet in haar gebied drie verschillende regio’s van nieuws. Voor ieder van die regio’s is iemand verantwoordelijk voor het Twitteraccount. En sturing vanuit de hoofdredactie? Die is er bijna niet. “De hoofdredactie laat grotendeels aan de redacties zelf over of ze Twitter kunnen inwerken in de organisatie. Er zijn geen harde opdrachten voor wie wat op welke manier moet doen. Toch gebeurt het wel.”

Zakelijk

Bij NU.nl zijn er, behalve de capaciteitsproblemen, ook andere redenen om tweets niet door redacteuren te laten posten. “Wij hebben het imago objectief en zakelijk te zijn”, zegt Wieland van Dijk, redactiechef bij NU.nl. “Daar past het niet bij dat wij een ‘gezicht’ hebben, dat we geen persoonlijke toon aanslaan. Die automatische feed met alleen kop en link past dus in zekere zin bij ons imago.” Het twitteraccount van NU.nl heeft ruim 185 duizend volgers, dus je kan concluderen dat deze manier prima werkt. Twitter was afgelopen oktober goed voor 12,4 miljoen pageviews op NU.nl. Een niet te verwaarlozen aantal, maar toch is het niet meer dan 3,2 procent van alle pageviews in die maand.

Objectiviteit en het personaliseren van tweets zijn volgens Jens Kraan, chef digidesk bij de NOS, twee verschillende dingen. Kraan: “Natuurlijk kun je een automatische uitkoppeling blijven hanteren, maar dat betekent niet dat je het andere niet moet doen. Ik denk dat je het juist moet proberen. Je moet niet bij voorbaat zeggen dat iets niet kan. Zeker niet in deze tijd.” Kraan vindt het personaliseren van twitteraccounts een ‘fantastisch initiatief’ van de BBC. “Zij gebruiken Twitter zoals het bedoeld is. Bij ons is het nog one-way, zij hebben echt die interactie. Dat is bijzonder”, zo zegt Kraan. Die manier van twitteren ziet hij in de toekomst bij de NOS ook gebeuren. Vanaf 6 februari zal internet prioriteit krijgen in het productieproces. Daarvoor moeten alle redacties opnieuw ingedeeld worden. Pas als dat project volledig is afgerond gaat Kraan nadenken over volgende stappen. “Maar ik ga het zeker laten onderzoeken”, voegt hij eraan toe.

Privéaccounts

Ondanks dat de interactie nog niet via de officiële accounts van de grote nieuwsmedia gaat, weten twitteraars wel massaal de journalisten te vinden. Van Dijk (NU.nl) onderschrijft dat: “Op een enkeling na zitten al onze redacteuren op Twitter. Zij krijgen via hun persoonlijke accounts veel tips, informatie en fotomateriaal binnen. Dat werkt veel efficiënter dan alles via het hoofdaccount doen. Het is bijna geen doen om alles te lezen wat we daarop binnenkrijgen. 99% van alle mentions zijn retweets of reacties op het nieuws. Het kost teveel moeite om het kaf van het koren te scheiden.”

Bij De Stentor worden wel bijna alle mentions gelezen en beantwoord. Door de kleine omvang van de krant is dat uiteraard wat makkelijker dan bij de grote nieuwsorganisaties. De redactie gebruikt Twitter geregeld om oproepen te doen, bijvoorbeeld om te vragen of lezers meer informatie over een onderwerp hebben of om hun mening over een bepaalde kwestie te peilen. Een prima manier om aan informatie te komen, vindt Vermanen. “Ik volg ook altijd veel mensen terug. Als ze dan nieuws hebben dat ze exclusief willen delen, of informatie hebben over een gevoelige kwestie, kunnen ze het delen via DM. De drempel om ons te benaderen is dan lager.”

Volgens Den Outer komen reacties bij De Telegraaf ook vooral binnen via de accounts van redacteuren zelf. “De reacties die wij krijgen via Twitter komen meestal rechtstreeks terecht bij onze verslaggevers en redacteuren. Privé-redacteur Wilma Nanninga is bijvoorbeeld erg actief op Twitter, en krijgt via die weg ook veel reacties. De dialoog is er dus wel, maar dan niet via het officiële Telegraaf-account. Ik denk dat dit ook wel beter werkt, nu zit er tenminste een gezicht achter zo’n account.”
De Telegraaf twittert niet persoonlijk via het officiële kanaal, maar met grote rechtszaken twittert rechtbankverslaggeefster Saskia Belleman via haar persoonlijke account real time door wat er gebeurt in de rechtszaal. Haar tweets komen dan in een aparte feed op de website. Wel persoonlijke tweets dus, maar op een iets andere manier, aldus Den Outer.

Hoewel Van der Ploeg (NRC) zijn vraagtekens zet bij het genereren van meer doorkliks met ‘human-tweets’, denkt hij wel dat reageren op tweets van lezers goed is voor het online imago. “Dat heeft de BBC slim bekeken. Het is veel werk, dat is voor ons het probleem. Maar ze hebben wel gelijk. Als ze het echt voor elkaar krijgen om die interactie te realiseren, lijkt het mij heel nuttig.” Het technische team van NRC is daarom de afgelopen tijd bezig geweest met het toevoegen van een functie om vanuit het CMS direct een handmatige tweet te kunnen sturen met een tekst naar keuze, vertelt Van der Ploeg. “Dat maakt het voor ons makkelijker, en dus interessanter, om te experimenteren met andere manieren om met onze accounts om te gaan. Bovendien komt er binnenkort een onderzoeker van de Erasmus Universiteit onderzoek doen naar alle manieren die er zijn voor media om met Twitter om te gaan. Daar hopen we zinvolle informatie uit te kunnen putten.”

Geen geld

Anders dan bij de (omvang)rijke internationale media zoals de BBC, is er bij de Nederlandse nieuwsmedia dus nog weinig geld beschikbaar om Twitter echt goed te integreren in de bedrijfscultuur. Toch beginnen de grote nieuwsmedia langzaam door te krijgen dat in ieder geval het laten onderzoeken van de mogelijkheden met Twitter, maar ook andere social media, een goede investering is. Bijna iedereen is het er over eens dat het ‘slimmer’ twitteren, door bijvoorbeeld hashtags te gebruiken en meer context te bieden in een tweet, meer doorkliks genereert. Desondanks is op dit moment bij ongeveer de helft van de Nederlandse nieuwsmedia Twitter niet meer dan een automatische output van tweets met een kop en een link naar het artikel. Bottom-line: om Twitter goed te integreren in een nieuwsmedium moeten daar aparte mensen voor aangenomen worden, en daar is geen geld voor of het heeft te weinig prioriteit om geld aan uit te geven.

Contact met de ‘nieuwsconsument’ via het officiële Twitteraccount gebeurt weinig of helemaal niet. Twitteraars weten vaak zelf de snelste weg naar interactie te vinden; direct contact zoeken met een journalist of redacteur van het medium.

Reacties (2)

Mix van 'mens' en 'machine'

Nieuwsblog http://www.EnDanDit.nl biedt een mix aan via hun twitter-account http://www.twitter.com/endandit : aan de ene kant worden automatisch berichten op Twitter geplaatst, aan de andere kant wordt het account ook gebruikt door redacteuren om live verslag te doen van 'breaking news' of andere interessante gebeurtenissen. Dit werkt goed en wordt ook positief ontvangen door de volgers.

,
26 jan 2012,14:51

Twee wegen

Bij De Gelderlander bewandelen we twee wegen: automatische newfsfeeds, maar daarnaast zoveel mogelijk interactie via de Twitter-accounts. Zie verder mijn reactie op http://deonliner.blogspot.com/2012/01/bij-ons-twittert-bijna-iedereen.html

27 jan 2012,10:55
Reacties (2)